twitter

Menurut lecturer aku kualiti air di Malaysia meruapakan antara yg kurang berkualiti..dan telah pn terbukti dengan analisis yg telah dijalankan sepanajang tahun 2009-2010..kadar kandungan THA @ Trihaloacetic Acid dlm air di Malaysia telah meningkat dari tahun ke tahun. Dan kita sebagai pengguna tidak sedar disebabkan tiada yang perasan akan kualiti ari di Malaysia. Namun, kerajaan juga tidak dipersalahkn hanya kerana menggunakan teknologi yang murah dan cepat bagi memproses air di Malaysia. Malaysia, Thailand, Philipines,Indonesia, Bangladesh, India & lain2 lg merupakan negara membangun yang menggunakan pengklorinan air dalam merawat air. Dan 1 info lg aku nk tambah kt sini, klu la korg perasan ada x mat saleh minum air tu relax ja dr paip tu?sbnrnya kualiti air tu sama dengan kita dok masak air 100 Degree Celcius tu.

Ok, sebelum aku nk story panjang2 pasal THA & THM ni, aku nk korg fhm term THA & THM ni..

THM - Trihalomethane
THA - Trihaloaceticacid

Dua-dua komponen kimia ni ada dalam air yg kita pakai sehari..klu korg perasan, kadar kanser di Malaysia memang meningkat dengan banyaknya setaun demi setaun..kadar ni bkn hanya disebabkn air minum kita ja..tp faktor persekitaran lain pun turut menymbang juga.

Sekarang aku nk beri maklumat lanjut mcm mana proses THA & THM ni terjadi. Dan sebagaimana maklum kita rakyat malaysia tahu bahawa pihak yg bertanggungjawab menggunakan Klorin (Cl) dlm merawat air. Ok,skrg korg tau x sapa yg handle utk tuang klorin tu dlm "raw water"? Bdk SPM pn bole tuang benda tu dlm raw water tu..diorg bkn tau pn apa kesannya klu terlebih tuang.. penah korg perasan yang air kt rumah putih ja..bau klorin kuat mcm clorox tu..tu la klorin yg lebih dos.

Bila berlakunya lebihan dos klorin dlm air, maka disini lah permulaan THM & THA terjadi..excess Cl yang bertindak balas dengan humic acid akan menghasilkn THM. dan 1 info lg korg kna tau yang humic acid terjadi bila daun2,ranting dan sama waktu dengannya masuk dlm air. dengan lebihan concentration THM maka akan terhasilnya THA. THA ni susah nk detect pakai alat2 analitikal kt malaysia. THA&THM ni kecilnya saiz femtogram @ 10 kuasa negatif 15

Korg kna fhm dan bezakan sistem kumbahan dan juga sistem rawatan air..Baru senang skit..SEKIAN TAMMAT..
Sunday 17 April 2011 | 0 comments |

0 comments:

Post a Comment